TERVETULOA VIIALAN APTEEKKIIN

Toimi näin asioidessasi apteekissa

Älä tule flunssaisena apteekkiin. Pyydä toista asioimaan puolestasi tai soita apteekkiin sopiaksesi lääkkeiden toimitustavasta, jos apteekkiasiointi ei muuten ole mahdollista.

Hae ikääntyneen tai perussairauksia potevan lääkkeet hänen puolestaan. Huomioithan kuitenkin tartuntariskin viedessäsi lääkkeet perille.

Puolesta asioidessa ota mukaan potilaan Kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä.

Suomessa ei ole pulaa lääkkeistä eikä kotiin ole tarpeen hankkia ylisuuria lääkevarastoja varmuuden vuoksi.

Suosittelemme kasvomaskin käyttöä asioidessasi apteekissa.




Palveluhenkilöt: Astmayhdyshenkilö, sydänyhdyshenkilö, diabetesyhdyshenkilö

Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Viialan apteekki
Keskuskatu 47
37830 Akaa

Aukioloajat
Ma-pe klo 9-19
La klo 9-15

Puhelin
03 5435076

Sähköposti
viialan.apteekki@apteekit.net

Kotisivut
www.viialanapteekki.fi

Avainasiakastarjoukset

Terveydeksi!-lehden uutisia

D-vitamiini pienentää kaatumisriskiä

8. joulukuuta 2021 – Tuoreen tutkimuksen mukaan runsaasti D-vitamiinia saavat iäkkäät naiset säästyvät sairaalahoitoa vaativilta kaatumisilta muita todennäköisemmin. Lue koko artikkeli

8. joulukuuta 2021

Runsaasti D-vitamiinia saavat iäkkäät naiset säästyvät sairaalahoitoa vaativilta kaatumisilta muita todennäköisemmin. Tuoreen tutkimuksen havainto vahvistaa näyttöä D-vitamiinin terveyshyödyistä. Tutkimukseen osallistui 1 400 kotonaan asuvaa yli 70-vuotiasta australialaisnaista.

Sairaalahoitoa vaativat kaatumiset olivat noin neljänneksen harvinaisempia naisilla, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli yli 75 nmol/l kuin naisilla, joiden pitoisuudet olivat alle 50 nmol/l, tulokset osoittivat. Seerumin 1,25(OH)2-D-vitamiinin pitoisuuden tavoitteena pidetään yli 50 nmol/l:n pitoisuuksia.

Paljon D-vitamiinia saavat olivat myös fyysisesti paremmassa kunnossa, mutta analyysin perusteella tämä ei yksistään selittänyt tuloksia.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Geriatrics Society -lehdessä.

D-vitamiinia syntyy iholla auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta, mutta sitä saa myös ruoasta kuten kalasta sekä vitaminoiduista margariineista ja maitotuotteista. D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa mm. luiden haurastumista.

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan, ja tämän vuoksi D-vitamiinilisät ovat monille tarpeen. D-vitamiinin suositeltava kokonaissaanti Suomessa on yli 75-vuotiailla 20 mikrogrammaa vuorokaudessa ja muilla 10 mikrogrammaa. Etenkin talvisin saatetaan kuitenkin tarvita suurempia annoksia. D-vitamiinin pitoisuus on riittämätön noin kolmanneksella suomalaismiehistä ja viidenneksellä naisista.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

THL suosittelee kasvomaskin käyttöä kaikille

29. marraskuuta 2021 – Huonontuneessa epidemiatilanteessa maskin käyttöä suositellaan sekä rokottamattomille että rokotetuille tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa. Lue koko artikkeli

29. marraskuuta 2021

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt suositustaan kasvomaskien käytöstä kansalaisille. THL suosittelee huonontuneessa epidemiatilanteessa, että sekä rokottamattomat että rokotetut käyttävät kasvomaskia julkisissa sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan. Suositus koskee 12 vuotta täyttäneitä.

Kasvomaskia on hyvä käyttää kaikissa tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa ja joissa tartuntariski saattaa olla suuri. Tartuntariski on suurempi sisätiloissa kuin ulkona.

Erityisesti ihmiset, joilla ei ole rokotusten tai sairastetun taudin tuomaa suojaa, ovat alttiita tartunnalle ja heidän riskinsä tartunnan tai vakavan tautimuodon saamiselle on moninkertainen rokotettuihin verrattuna.

- Koronarokotus ei täysin poista tartunnan saamisen ja tartuttamisen riskiä. Virusta on tällä hetkellä paljon liikkeellä, joten myös rokotettujen kannattaa käyttää maskia, sanoo THL:n ylilääkäri Otto Helve.

Alueelliset viranomaiset voivat antaa omaa aluettaan koskevia maskisuosituksia, jotka perustuvat alueelliseen epidemiatilanteeseen. Lisäksi erilaisten tilaisuuksien järjestäjät voivat antaa omia maskisuosituksiaan, jotka koskevat heidän omia tilojaan.

On hyvä muistaa, että osa COVID-19-tartunnan saaneista ei saa lainkaan oireita tai oireet ovat hyvin vähäisiä, eivätkä he tästä syystä ole tietoisia tartunnastaan. Tartunnan saanut voi aiheuttaa muille tartuntariskiä oireettomanakin tai jo muutama päivä ennen oireiden alkua

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Flunssavirukset saattavat lisätä vastustuskykyä myös covid-19-virukselle

26. marraskuuta 2021 – Vastaavasti covid-19-rokotteet saattavat suojata myös tavallisilta, lieviä flunssainfektioita aiheuttavilta koronaviruksilta. Lue koko artikkeli

26. marraskuuta 2021

Koronaviruksia tunnetaan kymmeniä erilaisia, joista seitsemän voi tarttua ihmisiin. Näistä neljä aiheuttaa ihmisillä lieviä flunssainfektioita, jotka saattavat antaa jonkinlaista suojaa myös COVID-19-koronavirusta vastaan. 

Vaikutus ei ole läheskään yhtä suuri kuin rokotteiden, mutta se saattaa lyhentää ja lievittää oireita osalla potilaista.

Tiedot käyvät ilmi Nature Communications -lehden julkaisemasta tutkimuksesta, jossa tutkittiin neljää tavallista flunssaa aiheuttavaa koronavirusta 825 verinäytteestä, jotka oli otettu ennen koronavirusepidemiaa. Lisäksi tutkijat analysoivat 389 COVID-19-tartunnan saaneen verinäytteitä.

Tutkijat havaitsivat, että COVID-19-tartunnan saaneilla oli veressään vähemmän muiden koronavirusten vasta-aineita kuin potilailla, jotka eivät olleet saaneet tartuntaa. Mallinnuksen perusteella potilaat, joiden veressä vasta-aineita oli runsaasti, joutuivat myös muita epätodennäköisemmin sairaalahoitoon COVID-19-tartunnan saatuaan.

Havainnot pitää varmistaa suuremmissa lisätutkimuksissa, mutta ne viittaavat tavallista flunssaa aiheuttavien koronavirusten ja niihin kehittyneen vastustuskyvyn lyhentävän ja lievittävän COVID-19-infektiota. Periaatteessa on myös mahdollista, että COVID-19-rokotteet saattavat samalla lailla suojata tavallisia koronaviruksia vastaan, mutta tästä ei ole vielä tutkimusnäyttöä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille