TERVETULOA VIIALAN APTEEKKIIN

Toimi näin asioidessasi apteekissa

Älä tule flunssaisena apteekkiin. Pyydä toista asioimaan puolestasi tai soita apteekkiin sopiaksesi lääkkeiden toimitustavasta, jos apteekkiasiointi ei muuten ole mahdollista.

Hae ikääntyneen tai perussairauksia potevan lääkkeet hänen puolestaan. Huomioithan kuitenkin tartuntariskin viedessäsi lääkkeet perille.

Puolesta asioidessa ota mukaan potilaan Kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä.

Suomessa ei ole pulaa lääkkeistä eikä kotiin ole tarpeen hankkia ylisuuria lääkevarastoja varmuuden vuoksi.

Suosittelemme kasvomaskin käyttöä asioidessasi apteekissa.




Palveluhenkilöt: Astmayhdyshenkilö, sydänyhdyshenkilö, diabetesyhdyshenkilö

Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Viialan apteekki
Keskuskatu 47
37830 Akaa

Aukioloajat
Ma-pe klo 9-19
La klo 9-15

Puhelin
03 5435076

Sähköposti
viialan.apteekki@apteekit.net

Kotisivut
www.viialanapteekki.fi

Avainasiakastarjoukset

Terveydeksi!-lehden uutisia

Diabetesta potevan kannattaisi syödä vain päiväsaikaan

9. elokuuta 2022 – Tyypin 2 diabetesta sairastavien glukoositasot paranevat jo parissa viikossa, kun ruokailut ajoitetaan aamukahdeksan ja iltakuuden välille, kertoo tuore tutkimus. Lue koko artikkeli

9. elokuuta 2022

Tutkijoiden mukaan tyypin 2 diabetesta sairastavien terveys todennäköisesti paranisi, jos he söisivät vain aamukahdeksan ja iltakuuden välillä. Heidän tuloksensa julkaistiin arvostetussa Diabetologia-lehdessä.

Tutkimukseen värvättiin 14 lihavaa tyypin 2 diabetesta sairastavaa, jotka noudattivat kahta eri ruokailurytmiä kolmen viikon ajan. Koejaksojen välissä oli neljän viikon tauko ja potilaiden veren glukoosipitoisuuksia tarkkailtiin mukana kannettavalla mittalaitteella ympäri vuorokauden.

Ensimmäisen koejakson aikana potilaita kehotettiin syömään kaikki ravinto noin kymmenen tunnin aikana, mutta ennen iltakuutta. Ruokavaliota ei rajoitettu muuten ja illalla potilaat saivat juoda vettä, teetä, kahvia ja virvoitusjuomia, joissa ei ollut sokeria. Toisen koejakson aikana syöminen kehotettiin jakamaan vähintään 14 tunnin ajalle, mutta muita rajoituksia ei ollut.

Potilaiden veren vuorokausiglukoosipitoisuus ja etenkin yöllinen, mutta myös aamulla mitattu glukoosipitoisuus olivat pienemmät, kun he söivät vain ennen iltakuutta. Lisäksi he laihtuivat hieman ja heidän glukoositasonsa pysyivät normaalilukemissa paremmin kuin vertailujakson aikana. Potilaat nukkuivat noin 8 tuntia yössä kummankin koejakson ajan.

Tutkijat eivät tiedä, mistä vaikutukset tarkalleen johtuvat, mutta todennäköisesti pitkä yhtäjaksoinen paasto illalla ja yöllä on merkittävässä roolissa. Jos tulokset varmistuvat pitemmissä lisätutkimuksissa, ruokarytmin muutos voisi tarjota helpon ja turvallisen keinon parantaa monien tyypin 2 diabetesta sairastavien glukoositasapainoa.

Suomalaisista noin 500 000 sairastaa tyypin 2 diabetesta, mutta merkittävä osa heistä ei ole tietoisia taudistaan. Terveellisen ruokavalion lisäksi diabetesta ehkäisevät muun muassa laihduttaminen ja liikunnan lisääminen.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Saunominen tehostaa liikunnan terveyshyötyjä

8. elokuuta 2022 – Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan liikunta ja saunominen vähentävät valtimotautien riskiä parantamalla kestävyyskuntoa ja laskemalla verenpainetta ja kolesterolitasoja. Lue koko artikkeli

8. elokuuta 2022

Liikunnan ja saunomisen yhdistäminen kannattaa. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa havaittiin, että liikunta yhdistettynä saunomiseen paransi kestävyyskuntoa ja madalsi systolista verenpainetta sekä kokonaiskolesterolitasoja enemmän kuin pelkkä liikunta.

Tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäistä kertaa, kuinka kahdeksan viikon yhdistetty liikunta ja saunominen verrattuna liikuntaan yksinään vaikuttavat verenpaineeseen, kestävyyskuntoon, kolesteroliarvoihin, valtimoiden jäykkyyteen ja kehon koostumukseen keski-ikäisillä, vähän liikkuvilla aikuisilla.

Yhdistettyyn liikunta- ja saunomisohjelmaan osallistuneet liikkuivat kolmesti viikossa 50 minuuttia ja saunoivat 15 minuuttia liikuntaosion jälkeen. Osa tutkittavista osallistui vain liikuntaosioon. Lisäksi tutkimuksessa oli kontrolliryhmä, joka jatkoi tavanomaista arkeaan.

- Tutkimuksen tulosten perusteella saunominen voi tehostaa liikunnan positiivisia vaikutuksia valtimoterveydelle varsinkin vähän liikkuvilla ja huonokuntoisilla aikuisilla, toteaa väitöskirjatutkija Earric Lee.

Valtimotaudit ovat merkittävin toimintakyvyn heikentäjä ja ennenaikaisten kuolemien aiheuttaja Suomessa.

– Valtimotaudit aiheuttavat kansanterveydellistä ja -taloudellista taakkaa, minkä vuoksi tautien ehkäisyä tehostavien uusien keinojen löytäminen on tärkeää.

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa toteutetun tutkimuksen tulokset julkaistiin tieteellisessä American Journal of Physiology -lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Kovat rasvat mahdollisesti Parkinsonin taudin riskitekijä

5. elokuuta 2022 – Paljon tyydyttyneitä rasvoja ravinnostaan saavat voivat olla muita suuremmassa vaarassa sairastua Parkinsonin tautiin, kertoo tuore ruotsalaistutkimus. Lue koko artikkeli

5. elokuuta 2022

Paljon tyydyttyneitä eli niin sanottuja kovia rasvoja ravinnostaan saavat voivat olla muita suuremmassa vaarassa sairastua Parkinsonin tautiin. Tyydyttyneitä rasvoja on etenkin punaisessa lihassa ja maitotuotteissa.

Tiedot käyvät ilmi ruotsalaistutkimuksesta, jossa 42 000 potilasta seurattiin lähes 18 vuoden ajan. Seurannan aikana heistä 465 sairastui Parkinsonin tautiin.

Eniten tyydyttyneitä rasvahappoja ruoastaan saavat sairastuivat Parkinsonin tautiin 40 prosenttia todennäköisemmin kuin osallistujat, joiden ruoassa niitä oli vähiten. Muut rasvahapot eivät vaikuttaneet sairastumisriskiin tässä aineistossa.

Tutkimuksesta ei voi päätellä, mistä yhteys tarkalleen johtuu, mutta tyydyttyneet rasvahapot voivat muun muassa edistää tulehdusta, mikä altistaa sairastumiselle. Aiemmissa tutkimuksissa terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, jossa on vähänlaisesti tyydyttyneitä rasvoja, on yhdistetty pienempään Parkinsonin taudin riskiin.

Suomalainen ruokavalio sisältää kovia rasvoja yhä reilusti yli suositellun saannin ylärajan. FinTerveys 2017-tutkimuksen mukaan kovan rasvan saanti ylittää suositukset peräti yli 90 prosentilla suomalaisista.

Parkinsonin tauti on etenevä neurologinen sairaus, joka aiheuttaa mm. lepovapinaa, liikkeiden hidastumista ja jäykkyyttä. Tautia ei voida parantaa, mutta lääkkeet ja kuntoutus hillitsevät oireita. Parkinsonin tautia sairastaa noin 16 000 suomalaista.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Epidemiology -lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille